Rašimu volebnú kampaň do VÚC robila firma, ktorá dlží poisťovniam 14 400 eur
Firma, ktorej neúspešný kandidát na predsedu kraja Richard Raši zveril vedenie svojej volebnej kampane, má problém s platením povinných odvodov poisťovniam.
píše aktivista: Karol Labaš
Ostro sledované rošády v Pellegriniho vláde nedovoľujú pripustiť úvahu, aby sa na ministerské kreslo len tak prešmykol človek čo aj nepriamo zapletený do finančných machinácií. O to viac na kreslo podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, do ktorého premiér posadil Richarda Rašiho ako svojho nástupcu a ako svoju pravú ruku.
Košický exprimátor má v tejto oblasti predsa problém. Na prípravu svojej (neúspešnej) kandidatúry na župana si totiž vybral firmu, z ktorej sa vykľul dlžník Sociálnej poisťovne aj Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Reč je o košickej eseročke Publicidad, ktorá podľa verejne dostupných údajov dlží obom poisťovniam na preddavkoch v platení poistného v úhrne 14404,55 eur. Hoci 8. novembra na jej účet uskutočnil kandidát na župana Košického kraja Richard Raši „úhradu faktúry - náklady na voľby VÚC“ vyčíslenú na 101 509,60 eur, ani takáto odmena za lukratívnu zákazku zrejme nestačila na splatenie povinného poistného. Aj keď sa núkajú dve možné vysvetlenia, každé z nich vrhá na Rašiho zlé svetlo: buď si na svoju volebnú kampaň neprezieravo vybral neserióznu firmu s nízkou platobnou disciplínou alebo ju neserióznou urobil sám tým, že na poistenie svojho volebného víťazstva si u firmy objednal drahšie služby, než bol schopný (ochotný?) zaplatiť z príspevkov svojich sponzorov. Štedré príspevky Jána Jakubova, Pavla Lazúra, Jozefa Buriana, Martina Petruška, Renáty Lenártovej a všetkých ďalších kandidátov Smeru-SD na poslancov kraja však vyšli nazmar, lebo väčšina voličov našťastie rozhodla o tom, že Raši nie je pre kraj nepostrádateľný. Po prekvapivom volebnom neúspechu už nemohol firme, ale ani sponzorom poskytnúť prípadné iné sľúbené benefity vyplývajúce z vysnívanej funkcie. Nevedno, prečo ho v kaši mimoriadne nechal aj Smer-SD, ktorý mu – aspoň podľa Rašiho opakovaných výhovoriek na otázky zvedavého mestského poslanca Gibódu – kompletne hradil primátorské kampane v minulosti. Aj tu je na výber, či ide o prekvapenie alebo o spochybnenie Rašiho výhovoriek.
Sociálna poisťovňa pod vedením Rašiho straníckeho kolegu Ľubomíra Vážneho eviduje voči Publicidad pohľadávku 8996,18 eur, Všeobecná zdravotná poisťovňa na čele s nominantom Smeru-SD Miroslavom Kočanom 5408,37 eur. Bude zaujímavé sledovať, či a dokedy sa bude vzhľadom na politickú príbuznosť šéfov oboch poisťovní prejavovať zhovievavosť poisťovní k dlžníkovi len z dôvodu, že môže požívať Rašiho ochranu.
Popísané dlžoby v povinných odvodoch nie sú prekážkou toho, aby Publicidad s.r.o. bol evidovaný (od 20. marca 2018) v registri partnerov verejného sektora. Ako koncoví užívatelia výhod sú zapísaní verejne málo známi podnikatelia JUDr. Miloš Kazimír a Martin Vasilenko, s ktorými sa Raši dohodol ako so štatutármi firmy. Avšak oveľa známejšími sú pre Sociálnu poisťovňu, pretože aj ďalšie ich spoločnosti sídliace na rovnakej adrese Žriedlová 28 v Košiciach (WTT Slovakia s.r.o. a KORIDA SLOVAKIA a.s.), v ktorých sú štatutármi, tiež dlžia na poistnom spolu vyše 36 tisíc eur! Aj takúto podobu majú slovenské opatrenia boja proti korupcii.
Asi ani voliči Smeru neuveria, že Rašiho županská kampaň s vyše 1000 objednanými bilboardmi, množstvom reklamných letákov a inzercie v médiách stála len 100 tisíc eur, ako sa im to snažil ešte pred voľbami nahovoriť. Napriek tejto pochybnosti sa nedá s istotou tvrdiť, že je to dlžník Raši, ktorý svojej kampaňovej firme Publicidad spôsobil druhotnú platobnú neschopnosť. Je však v jeho záujme, aby sa vyhol hanbe a nedôveryhodnosti a nebol viac spájaný s dlhmi tejto firmy. Má dostatočne vysokú pozíciu na to, aby Publicidad prinútil platiť povinné odvody poistného tak, ako ho platí väčšina poctivých podnikateľských subjektov. Ináč si Raši prehĺbi povesť politika nespôsobilého na vykonávanie vysokej vládnej funkcie tak, ako sme o tom (bez odozvy) informovali premiéra Pellegriniho otvoreným listom.
Richard Raši by mal poskytnúť verejnosti komplexné transparentné vyúčtovanie svojich predvolebných kampaní. Nielen na predsedu kraja, ale aj staršie na primátora Košíc. Na takéto chlapské rozhodnutie si ani nemohol vybrať lepší čas, keď rovnakým výzvam z titulu prezidentskej kampane čelí Kiska. Takýto Rašiho príklad prezidentovi by určite potešil jeho straníckeho šéfa Fica, ktorý tvrdo žiada Kisku o to isté – o preukázanie financovania prezidentskej kampane.